
Otsikon lauseen ”En tunne itseäni potilaaksi”, sanoi eräs asiakkaani minulle lopetellessani asiakassuhteita edellisessä työssäni. Mietimme eri vaihtoehtoja avun saamiseksi minun yrittäjäksi siirtymisen jälkeen. Asiakkaallani, kuten monilla muillakin, on kokemuksia siitä, ettei oikein tule ymmärretyksi hoito-/sosiaalihenkilöstön puolelta. Asiakkaalleni pahinta on se, jos tuntee itsensä potilaaksi. Hänelle tämä merkitsee tunnetta siitä, että joku muu vastaa hänestä ja tietää hänen asiansa paremmin. Tunnetta siitä, että hän on tavallaan alemmassa arvoasteikossa ammattilaiseen verrattuna. Se, että tunnetta ei ollut kanssani työskennellessä, oli hänelle erityisen merkityksellistä.
Mitä meille tapahtuu asiakkaaksi siirtyessämme? Joskus on helppo antaa vastuu toiselle, odottaa, että toinen korjaa tilanteen ja tietää paremmin. Joskus on vaikea asiakassuhteessa kertoa omia mielipiteitään. Joskus kokemukset siitä, ettei omat mielipiteet ole toivottuja, saattavat vaientaa. Joskus on kokemus siitä, että ei itse tiedä mitä tehdä tai ajatella.
Asiakassuhteeseen sosiaali- tai terveydenhuoltoammattilaisen kanssa harvoin ruvetaan silloin, kun asiat menee hyvin. Voi olla vaikea katsoa toista silmiin, kun elämä potkii päähän. Eräällä tavalla tunnustaa, että kyllä, minulla on hankaluuksia, enkä itse niitä osaa ratkoa. Vielä hankalampaa se on, jos kokee, että oma arvokkuus katoaa, kun astuu asiakassuhteeseen.
En tiedä yhtään ihmistä, joka olisi onnellisesti lipunut läpi pitkän elämän ilman ainoatakaan karikkoa, johon kolahtaa. Kaikilla on paikkoja elämässä, joista on vaikea päästä eteenpäin. Jokainen epäonnistuu joskus, mutta siinä märehtiminen tai sen häpeäminen ei auta asiaa.
Myös ammattilainen on ihminen. Eli emme mekään onnistu käyttämään omaa asiantuntijuuttamme siihen, että elämämme soljuisi ongelmitta eteenpäin. Muistan, kun aikoinaan sain kutsun mennä luennoimaan Parisuhdepäiville. Aihealueena oli kestävän parisuhteen luominen. Samoihin aikoihin kävin läpi toista eroa. Kipuilin kovasti tämän tilauksen kanssa, mitä minä muka aiheesta tiedän? Onhan se jo pariin otteeseen todistettu. Otin kuitenkin luennon hoitaakseni. Aloitin sen sanoilla: ”Parisuhde on vaikea laji. Tiedän, koska olen epäonnistunut.”
Asiakassuhde on siitä erikoinen suhde, että siinä tarvitaan kaksi asiantuntijaa. Tarvitaan se, jolla on ammatillista osaamista, mutta myös kokemusta elämästä, nimenomaan siitä rosoisesta, rikkonaisesta puolesta ja samalla toivosta. Toinen asiantuntija on asiakas, joka tuntee itsensä, tarpeensa ja toiveensa. Joka ohjaa ammattilaista oikeaan suuntaan ja on aktiivinen osapuoli ongelmien ratkomisessa.
Ammattilainen ei yksin voi parantaa tai auttaa ketään. Siksi asiakas on suhteessa erityisen tärkeä.